ASVAFER Modelismo Tripulado Maquetas Material preservado

Mapa web: Material preservado por ASVAFER > Bateadora-niveladora MATISA

Enlaces:

Colabora para restaurar la locomotora de vapor JOP 9

Siguenos en:

Síguenos en Facebook Síguenos en X Síguenos en Instagram

Bateadora-niveladora MATISA

Shunting locomotive with two axles Pegaso COMET diesel engine, torque converter and a single cabin with double controls. It has manual brake and compressed air to the locomotive. It does not have brake for the train.

History:

  • It was built by the "Maquinista Terrestre y Marítima" (Barcelona) in 1956.
  • Since its construction, it was assigned to maneuvering in Valladolid, both at the station and in the Central Repair Workshop.
  • In January 1997, it was ceded to ASVAFER who began to restore it.
  • The restoration was completed in August 1998 and this locomotive is now fully operational.

MEME, the nickname that is known to this type of locomotive, is due to the initials of the firms involved in its design and construction: Macosa, Euskalduna, Maquinista Terrestre y Marítima and Enasa.

Máquina bateadora de balasto y nivelado de vías. Tiene dos ejes de tracción y una caja de velocidades, con reductora. Además tiene, en un extremo, un eje portador de los mecanismos de nivelación. Dispone de dos puestos de conducción, uno para trabajo en vías y otro para circulación.

Características:

  • Longitud total: 17,17 m
  • Anchura: 2,71 m
  • Peso en servicio: 24.000 kg
  • Motor: Deutz 8cilindros
  • Velocidad máxima: 60 km/h
  • Freno: aire comprimido
Bateadoraen el puente giratorio del Depósito de Valladolid